Életmód
Népszerűek az egészséges ételek
Világgazdaság Kép: reuters.com
2017. augusztus 12.

Az üdítőital-piachoz hasonlóan a gyorséttermek is az egyre több egészséges termék forgalmazásával tudnak nagyobb bevételeket elérni. A szektor kilátásai jók, szinte mindegyik papírt vételre ajánlják a szakértők - írja a Világgazdaság.

A fogyasztói magatartás megváltozása határozza meg a trendeket a gyorsétterempiacon. "A nálunk is érzékelhető hamburgerforradalom az Egyesült Államokban már korábban elkezdődött. A minőségi és egészséges hamburgerek forgalma látványosan megugrott az utóbbi időszakban" – mondta a Világgazdaságnak Kovács Bálint, az Equilor szenior elemzője. A gyorséttermek piacán is ugyanazok a trendek érvényesülnek, mint az üdítőital-gyártóknál. Már nem a cukrozott és szénsavas üdítők képezik a Pepsi és a Coca-Cola számára a jövőt.

Sokkal jobban fogynak például a sztíviával édesített üdítők, a gyümölcsitalok és az ásványvizek is. Ugyanez a hatás indította be az átrendeződési folyamatokat a gyorsétterempiacon is, egyre többen kínálnak egészségesebb termékeket. A McDonald’s egyébként az Egyesült Államokban valamivel később ébredt a konkurenciánál, de sikeres volt az a lépés, hogy éttermeiben egész nap kínálnak reggelit – mondta az elemző. Eddig úgy tűnik, hogy a stratégia működik: a cég második negyedéves bevételei növekedtek az Egyesült Államokban, részben új szendvicsek piaci bevezetésével.

A McDonald’s egyébként jelentős bővítést tervez a kínai piacon. Most 2500 gyorséttermet üzemeltet az ázsiai országban, de 2022-re ezt 4500-ra akarja növelni. Nemrég zárták le egyébként azt az üzletet, amelyben a gyorsétteremlánc kínai részlegének 80 százalékát értékesítették az amerikai Carlyle csoportnak és a Citic befektetési társaságnak. Ezután a licencdíjból származik majd nagyobb bevétele a McDonald’snek úgy, hogy közben csökkennek a költségei, bár a direkt árbevétele is.

A gyorséttermi papírokkal összevetve egyébként a McDonald’s érte el idén a legnagyobb, 30 százalék közeli árfolyam-növekedést. A Burger King és a Tim Hortons anyavállalata, a torontói tőzsdén jegyzett Restaurant Brands International követi a listán 20,5 százalékkal, majd a KFC, a Pizza Hut és a Taco Bell tulajdonosa, a Yum! Brands, valamint a Wendy’s következik a pozitív tartományban. Az Egyesült Államokban népszerű Chipotle Mexican Grill 11,3 százalékos, a Jack in the Box pedig 15,2 százalékos mínuszban van az idén. A frankfurti tőzsdére a nyár elején bevezetett Vapiano papírjai 3,9 százalékot vesztettek értékükből. A Vapiano feljebb pozicionálja magát a gyorsétteremláncoknál, az árazása is attraktívabb, de az ételek elkészítésének rövid ideje miatt a hagyományos éttermek közé nem sorolható be.

Most adásban
Téma: – Bozori Zsuzsanna, a Kisbéri Járási Hivatal vezetője és Baudentisztl Péter, a Tatabányai Járási Hivatal Hatósági Főosztályának vezetője
Ezt követő adásaink