Kultúra
A kamaszkort mutatja be a Capa új fotókiállítása
Golden Boundaries Kép: Golden Boundaries
2017. december 6.

A kultúrtörténet mindig kitüntetett figyelemmel kísérte a kamaszkort, amelynek hossza, megítélése, előjele változatos utat járt be. A Capa Központ új, Golden Boundaries című kiállítása körüljárja az önkifejezés különféle megjelenési módjait, a személyes autonómia és kulturális sokszínűség keresésének kérdését, a serdülőkor és fiatal felnőttkor ideiglenes összetartozásait, valamint az úgynevezett „jelentéstérképeket”, amelyeken keresztül az egyén társas lénnyé válik.

A megnyitón jelen voltak a kiállító művészek, köztük a brit szubkultúrákat a hetvenes évek óta megörökítő világhírű fotográfus, Derek Ridgers.

A kamaszkort egy pszichológiai fejlődési szakaszként és egy társadalmi kategóriaként is számon tartjuk, amelyet társadalmi intézmények és rituálék foglalnak keretbe. A szociális reprezentáció erősebben jellemzi, mint bármelyik megelőző vagy ezt követő életszakaszt: az öltözködés, választott beszédmód, zenei ízlés, szubkulturális hovatartozást jelentő elemek speciális jellemzőivel összhangban a fiatalok különböző eredetű stíluselemeket olvasztanak egybe és választanak szét – olykor tudatosan, olykor csupán mintákat követve. Ezeket a különböző csoportokhoz tartozást, identitáskeresést és annak hangsúlyos megtalálását is bemutatja a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ új, nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő kiállítása, amely arra is keresi a választ, hogyan van kódolva a fiatalság szorongása, a „semmittevés esztétikája” és az útkeresés.

David Meskhi - Ha nem köt a föld
Forrás: Golden Boundaries

Az Oltai Kata művészettörténész által kurált, nemzetközi tárlat megnyitójára Budapestre érkezett szinte az összes külföldi kiállító, köztük a brit szubkultúrákat negyven éve szisztematikusan fotózó Derek Ridgers, vagy a tizenöt évig pszichoterapeutaként dolgozó Sian Davey, aki 2014-ben egyik pillanatról a másikra váltott a fotózásra és Down-kóros lányáról készült fotóival két évvel később már díjat nyert a Paris Photo-n. Szintén láthatóak a Capa Központban Zuza Krajewska képei: az immár világhírű lengyel fotós sorozatán egy fiú javítóintézet lakói egyszerre tűnnek édes és ártatlan gyermekeknek és sokat megélt felnőtteknek. A kiállításon a Berlinben dolgozó Jörg Brüggemann a heavy metal rajongokról világszerte készített díjnyertes sorozatát is megnézhetjük, míg a szintén Berlinben élő, grúz származású David Meskhi az IDFA dokumentumfilm-fesztiválon díjazott, grúz gördeszkás kamaszok világát bemutató filmjét is vetítik a Nagymező utcában. A magyar kiállítók között találjuk Halász Dánielt, aki a Google nemzetközi fotódíját és az Epson Art Photo Award-ot is megnyerte. Szintén láthatjuk a kiállításon a Mexikóban élő Koleszár Adél munkáit, illetve Barakonyi Szabolcs, Gáldi Vinkó Andrea fotográfiáit és Tóth Márton Emil humorral operáló koncept szobrait.