Gazdaság
Lehetőséget vagy fenyegetést jelentek az új technológiák?
Világgazdaság Kép: Pixabay
2018. február 12.

Az üzleti vezetők különféleképp látják a jövőt, de egy véleményen vannak arról, hogy a digitális átalakulás feltétlenül szükséges – derül ki a Dell Technologies legújabb globális kutatásából.

Teljesen megosztott az üzleti vezetők véleménye arról, mit hoz a jövő az ember-gép kapcsolat terén. A Dell Technolo­gies legújabb globális kutatása során a vezetők fele nyilatkozta, hogy az automatikus rendszerek bevezetésével több idő fog felszabadulni, míg a másik 50 százalék nem hisz ebben. A megkérdezettek 42 százaléka úgy gondolja, hogy a feladatok gépekre hárításával növekedni fog a munkahellyel való elégedettség, míg 58 százalék szerint épp fordítva lesz – írja a Világgazdaság.

A felmérésben 3800 üzleti vezetőt kérdeztek meg. A Vanson Bourne által végzett kutatás a Dell Technologies eredeti tanulmányát követi, amelynek címe Kitekintés 2030-ra: az ember és gép közötti kapcsolat következő korszaka. A tanulmány azt jósolja, hogy 2030-ra a technológiai fejlődés minden korábbinál gazdagabb és mélyebb kapcsolatot teremt az emberek és a gépek között. Ezzel az üzleti vezetők is egyetértenek: a válaszadók 82 százaléka arra számít, hogy a dolgozók és a gépek öt éven belül integrált csapatként fognak együttműködni.

A vélemények abban a kérdéskörben is megoszlanak, hogy a jövő lehetőséget vagy fenyegetést jelent-e, és hogy mi a teendő a kockázatok csökkentése érdekében. A válaszadók 48 százaléka szerint minél inkább a technológiára támaszkodunk, annál több vesztenivalónk lesz egy kibertámadásnál, a válaszadók 52 százaléka viszont nem tart ilyesmitől. Az üzleti vezetők fele egyértelmű protokollok bevezetését szorgalmazza az autonóm gépek meghibásodása esetére, a másik fele pedig nem foglalkozik ezzel. A 45 százalék szerint a számítógépeknek képesnek kell lenniük arra, hogy különbséget tegyenek jó és rossz parancsok között, 55 százalékuk szerint erre nincs szükség.

„Érthető, hogy az üzleti világ megosztott ezekben a kérdésekben. Általában két szélsőséges jövőkép a jellemző: az aggódó, amely szerint az emberi hozzájárulás feleslegessé válik, valamint az optimista szemlélet, amely szerint a technológia majd megoldja a legnagyobb társadalmi problémáinkat. E különböző nézőpontok megnehezíthetik a vállalatoknak a jövőre való felkészülést, és minden bizonnyal hátráltatják a vezetők azon törekvéseit, amelyek a szükséges változtatások bevezetésére irányulnak” – mondta Jeremy Burton, a Dell Technolo­gies marketingigazgatója. A bekövetkezni látszó változások fényében 56 százalék arra számít, hogy az iskolák a „mit tanuljunk” helyett a „hogyan tanuljunk” módszerek oktatásával készítik majd fel a tanulókat az olyan állások betöltésére, amelyek ma még nem is léteznek. Ez egybevág az IFTF előrejelzésével, miszerint a 2030-ban létező állások 85 százalékát még fel sem találták. Érdekes adata a felmérésnek az is, hogy csak a szervezetek 27 százaléka tartja úgy, hogy minden területen élen jár a digitális megoldások bevezetésében. Mindeközben 42 százalék nem tudja, hogy képes lesz-e tartani a versenyt a következő évtizedben, szűk többségüknek (57 százalék) pedig most is nehézséget okoz lépést tartani a fejlődés tempójával.

„Jelentős változások korának a küszöbén állunk. Az üzleti vezetők különféleképp látják a jövőt, de egy véleményen vannak arról, hogy az átalakulás feltétlenül szükséges. Az ügyfelekkel folytatott eszmecserék alapján úgy gondolom, meghatározó pillanathoz közelítünk az időben. A vállalkozások vagy megragadják a gyeplőt, átalakítják az informatikai, munkaerővel kapcsolatos és biztonsági megoldásaikat, és ezáltal meghatározó szerepet játszanak a jövőben, vagy lemaradnak” – tette hozzá Jeremy Burton.

Most adásban
Irodalomterápia a Menedzsmentben? Miért ne? – Rendhagyó szakmai disputa Juhász Erikával, a kérdés szakértőjével