Belföld
Megújult a vasútállomás Tapolcán
MÁV Magyar Államvasutak Zrt./OPH Kép: MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
2018. február 13.

A 21. század funkcionális igényeinek megfelelve újult meg az 1900-as évek elején épült tapolcai vasútállomás. A beruházás a MÁV állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálat-fejlesztési programja keretében, európai uniós forrásból valósult meg, mintegy 433 millió forintból - közölte a MÁV az OrientPress Hírügynökséggel.

A közlemény szerint a MÁV Zrt. 9,9 milliárd forintos költségvetésű, 23 vasútállomást érintő – az Új Széchenyi Terv KÖZOP és IKOP forrásából finanszírozott – rekonstrukciós programja 2013-ban indult. A projekt egyik fontos eleme – a már megszépített pécsi, balatonszentgyörgyi, kaposvári és a 13. Média Építészeti Díj különdíját elnyerő keszthelyi állomáson kívül – a tapolcai vasútállomás épületének felújítása.

Bár az épület nem kapott műemléki védettséget, a MÁV a tervezőkkel közösen az eredeti állapothoz hasonló, de letisztult, a 21. század funkcionális igényeinek megfelelő, modern és időtálló állomás létrehozására törekedett a felújítás során.

A régi homlokzat, épületelemek, formák visszaállításához mindössze néhány tervtöredék és korabeli képeslapok álltak rendelkezésre.

Megújult a tapolcai vasútállomás
Forrás: MÁV Magyar Államvasutak Zrt

Mint írják, a többször átalakított épületegyüttes rekonstrukciója során megújult a homlokzat, korszerűbbé váltak a belső terek, az utasok kiszolgálásához és a vasúti infrastruktúra működtetéséhez szükséges helyiségek. A felújítás részeként az állomás közvetlen környezete is újjászületett. Az utasok és a kerékpárosok érdekében az utasforgalmi terek akadálymentesen közelíthetők meg, jelentősen megkönnyítve a mozgáskorlátozott utasok kiszolgálását is. A volt Resti kihasználatlan épületrészét elbontották, helyére parkot alakítottak ki, 80 férőhelyes fedett kerékpártárolóval. Akadálymentes parkolót és öt K+R parkolót is építettek. A felújítás során átalakításokat végeztek a forgalmi- és raktárterületeken, továbbá a vasutasok által igénybe vehető épületrészeken is.

Háttér a helyreállítási munkákról:

Az 1900-as évek eleji állomás érdekessége, hogy formája és anyaghasználata is eltér a MÁV típusépületeitől, valószínűleg azért, mert magántőke bevonásával építették. Több átalakításon esett át 1952-ben és 1959-ben: a régi, mutatós, fából ácsolt perontető helyett egy könnyedebb, vasbeton szerkezetű előtető készült, és az üzemi funkciókat átköltöztették az újonnan épült forgalmi épületbe. 1979-ben a Restit alakították át, 1991-ben pedig az épület homlokzatát festették újra. A korábbi átépítések jelentősen megnövelték az épület alapterületét, ám egy része mára feleslegessé vált, ezért elbontották vagy átalakították. Az állomásépület műemléki igényű felújítását a VEMÉV-SZER Építő- és Szerelőipari Kft. végezte - áll a tájékoztatásban.

Kapcsolódó cikkek
Megújult a karcagi vasútállomás felvételi és kiszolgáló épülete

A 310 millió forint értékű beruházást a MÁV Zrt. saját forrásából valósította meg.

Megújult a vasútállomás és a buszpályaudvar Balatonfüreden

A Közép-Dunántúli Operatív Program (KDOP) keretében végrehajtott beruházás mintegy 1,1 milliárd forintba került.

Most adásban
Téma: A kormány közszolgálati politikájának irányai – Tuzson Bence közszolgálatért felelős államtitkár, Miniszterelnökség
Ezt követő adásaink