Gazdaság
Nyáron gördülhet ki a magyar vasúti kocsi
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kép: MÁV Start Zrt.
2018. március 13.

Mintegy 53 000 alkatrészből, átlagosan 5500 munkaóra alatt készül el a MÁV-START első saját fejlesztésű, több mint ötvenszázalékos hazai beszállítói aránnyal épülő, IC+ elnevezésű kocsija.

Az új generációs InterCity-járműcsalád nemzetközi forgalomra alkalmas, már sorozatban gyártott első darabját várhatóan nyár elejére fejezik be. 2018 végéig összesen 20 darabot gyártanak, ezt követően kezdődhet el 70 darab, belföldi forgalmú IC+ összeszerelése. A MÁV-START szolnoki járműgyártó telephelyén Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója, Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere és Kállai Mária, Jász-Nagykun-Szolnok megye kormánymegbízottja mutatta be az IC+ kocsik sorozatgyártását 2018. március 9-én.

A személyszállító vasúttársaság szakemberei által tervezett IC+ kocsik sorozatgyártása – két prototípus elkészítése, engedélyeztetése, tesztelése és több mint egymillió kilométernyi üzemeltetése után – 2017-ben indult el a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen. Az új generációs kocsik összeszerelését 21 közbeszerzési eljárás, 95 szerződéskötés, rengeteg tárgyalás, tervezés, gyártósori előkészület és munka előzte meg.

Első körben – 2018 végéig – húsz darab nemzetközi forgalomra alkalmas, új generációs InterCity-kocsit gyárt a MÁV-START, saját forrásból. Az első sorozatgyártású IC+ kocsi típusvizsgálatai és üzemi próbái júniusban kezdődhetnek, a huszadik, külföldi pályán is közlekedő jármű gyártása pedig várhatóan 2018 decemberében fejeződik be. Jövőre kezdődhet el a hetven darab, belföldi forgalomra tervezett IC+ összeszerelése, amelyhez saját forrás mellett kormányzati költségtérítést is kap a vasúttársaság.

A hetven kocsi mintegy harmada 2019-ben, a maradék 2020-ban készülhet el.

A folyamatos pályarekonstrukcióknak köszönhetően a jövőben az ország több fővonala válik alkalmassá a 160 km/h-s közlekedésre, ezért a belföldi forgalomban is egyre több ennek megfelelő személykocsira lesz szükség. Az IC+ kocsik számát évről évre növelve lehetőség lesz az IC-hálózat kiterjesztésére is, így további területek vonhatók be a minőségi vasúti szolgáltatásba.

Az eddigi és az idei beruházások és beszerzések akár évi 40-50 darab IC+ jármű gyártását is lehetővé teszik. A jelenlegi InterCity-forgalomban közlekedő járművek fokozatos cseréjével az utazási komfort folyamatosan növelhető. A MÁV-START hosszú távon szeretné folytatni a sorozatgyártást, mivel legalább 300 új IC+ kocsira van szüksége a személyszállítási piac 2023-ban várható megnyitásáig.

Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: az elektronikus jegyértékesítés népszerűsítése érdekében a legutóbbi menetrendváltástól újabb kedvezményeket vezethetett be a MÁV-START. A vasúti rezsicsökkentés eredményeként az utasok jegyeiket otthon nyomtatva, automatából váltva vagy elektronikus eszközön bemutatva

5-20 százalékot takaríthatnak meg a jegyárakból.

A kedvezményes jegyekből az elmúlt hónapokban több mint 1 millió darab kelt el, a vásárlók összesen 150 millió forintot spóroltak meg az új lehetőségekkel élve. A kezdeményezés sikerét látva a húsvéti időszaktól újabb viszonylatokon válnak elérhetővé az ötödével olcsóbb jegyek a csúcsidőn kívül közlekedő kijelölt járatokon.

Most adásban
Téma: – Molnárné Nagy Csilla főosztályvezető, Jogi, Humánpolitikai és Koordinációs Főosztály
Ezt követő adásaink