Külföld
Indonéz légi katasztrófa: nincs esély túlélőre
M1/MTI Kép: Reuters/Edgar Su
2018. október 31.

Hétfőn Indonéziában 188 emberrel a fedélzetén zuhant tengerbe egy Boeing 737-800 típusú utasszállító repülőgép. Hivatalosan még nem adták fel a reményt a mentőcsapatok, de szinte reménytelen, hogy túlélőt találjanak a helyszínen. A gép a felszállás után nem sokkal csapódott a tengerbe.

A gép Jakartából Bangka szigetére tartott, amely Szumátra mellett található. A légitársaság szóvivője elmondta: mindössze 13 perccel a felszállás után elvesztették a kapcsolatot a géppel. Később egy hajó legénysége jelezte, hogy látja a gép egyes roncsait a tengerben. A mentők a helyszínre érkeztek, azonban csak egy-egy tárgyra bukkantak, a gép nagyobb darabjait egyelőre nem találták meg. A Jáva-tenger 30-40 méter mély abban a térségben.

A légiforgalmi irányítás szerint a gép pilótája rögtön felszállás után engedélyt kért arra, hogy visszatérhessen a jakartai repülőtérre egy egyelőre ismeretlen műszaki probléma miatt, majd megszakadt vele a kapcsolat. A gépen 178 felnőtt utas, egy gyerek és két csecsemő utazott, a személyzet héttagú volt.

Nem hajtóműprobléma lehetett

A járatok mozgását figyelő Flightradar24 nevű portál szerint a szóban forgó repülőgép szinte vadonatúj volt, alig két hónapja tartották üzemben. Adataik szerint a hétfői repülés során volt egy 27 másodperces időszak, amikor 266 métert süllyedt a gép. Háy György repülésbiztonsági szakértő az M1 Ma este című műsorában elmondta, egyelőre nehéz bármiféle pontos információt kijelenteni a balesetről, azonban nem utalnak jelek arra, hogy hajtóműproblémája lett volna a gépnek.

Ahogy a szakértő elmondta, felszállás után, lezuhanás előtt még kézzel vezethették a gépet, a probléma pontos okát azonban majd csak a fekete dobozok megtalálása után lehet kideríteni, feltéve, ha azok előkerülnek.

Háy György elmondta, hogy ezeknek a járműveknek nagyon erős a hajtóművük, és ha az egyik leáll, attól legfeljebb laposabban emelkednek tovább, de semmiképpen nem süllyednek.

A szakember kifejtette: a gépek tervezésekor fontos szempont, hogy amennyiben az egyik motorral valamilyen probléma adódik, akkor a másik elég erős ahhoz, hogy az emelkedést folytatni tudják. A biztonságos emelkedéshez és leszálláshoz egy motor teljesítménye is elég.

A vízben esett szét a gép

Háy György szerint semmi nem utal arra, hogy a gép még a vízbe érés előtt szétesett volna. A rendelkezésre álló adatok szerint a gép repült, majd zuhanás után a vízbe ütközött. Ez olyan hatással volt a gépre, mintha egy kőfalnak ütközött volna, így hát egyértelmű, hogy a gép szétroncsolódott – hangsúlyozta.

Az ütközés után egyelőre azok a darabokat találták meg, ami a víz felszínén maradt, a gép többi részre a tenger mélyére süllyedt, ahogy a fekete dobozok is – mondta Háy.

Hozzátette: a fekete doboznak van egy hangsugárzója, ami körülbelül egy hónapig működik teljes hangerővel. Ezt két kilométer távolságból érzékelni lehet, azonban ezt egyelőre nem találják.

Sokoldalú ellenőrzés

A repülőgépeknek számos ellenőrzésen kell átesniük, illetve sok feltételnek kell megfelelniük – mondta el a szakértő. Háy taglalta, többkörös ellenőrzési protokollok vannak érvényben, illetve listák, milyen időközönként kell a repülőgépeket átellenőrizni, vizsgálni és javítani.

Hozzátette: a gépek berendezését saját maguk, egy számítógépes technikával mindig ellenőrzik és közvetítik a hibát.

Most adásban
Téma: Fókuszban a családbarát szemlélet az Esélyek utcájában – Molnár László alpolgármester és Csernus László önkormányzati képviselő, CSR tanácsnok
Ezt követő adásaink