EMMI / OPH Kép: Reuters.
Az én könyvtáram programban végzett kutatásokról és fejlesztésekről tartottak könyvtárszakmai konferenciát a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban. A rendezvényt Závogyán Magdolna, az EMMI kultúráért felelős helyettes államtitkára és Fodor Péter, a könyvtár főigazgatója nyitotta meg.
Az elvégzett kutatások alapján reális képet kaphatunk a lakosság aktuális könyvtárhasználati és olvasási szokásairól, valamint a könyvtárosok 21. században szükséges kompetenciáiról – mondta el megnyitóbeszédében Závogyán Magdolna, az EMMI kultúráért felelős helyettes államtitkára a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban megtartott könyvtárszakmai konferencián.
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Az én könyvtáram című projektjének célja, hogy
a magyar könyvtári rendszer egészében átfogó szemléletváltást eredményező módszertani megújulást indítson el.
A projekt első évében létrejöttek az olvasásfejlesztéssel, a szövegértéssel, az információkereséssel és a digitális kompetenciafejlesztéssel foglalkozó módszertani műhelyek. Megalakult az ország teljes területén módszertani tanácsadói feladatot ellátó, 40 fős könyvtári szaktanácsadó hálózat, rajtuk keresztül a projekt eredményei a legkisebb településeken is hasznosulhatnak. Elkészült a továbbképzésekre és szakmai rendezvényekre alkalmas, új oktatási központ is. A módszertani megújulásnak a most lezárult komplex kutatásra kell épülnie. A paradigmaváltásban kiemelt szerepet kap a kompetenciafejlesztés és a modern pedagógia mellett a könyvtáros személyes tudása, emberi kapcsolatteremtő képessége is.
Csákvári Zsigmond/EMMI
A helyettes államtitkár hangsúlyozta:
a könyvtárnak a digitális világban sem szabad elveszítenie hagyományos funkcióit, ezért az olvasás szeretetét és a szövegértés fejlesztését már kora gyermekkorban el kell kezdeni.
A szövegértés mellett a szókincsfejlesztésben is fontos szerepük van a meséknek, amelyekre minden könyvtárban szükség van. A pedagógusokkal a jelenleginél szorosabb kapcsolatot kell kialakítani, hiszen számukra is fontos, hogy a tananyagot könyvtári forrásokra építsék. Velük közösen kell olvasó és könyvtárhasználó gyerekeket nevelni. A Digitális Oktatási Stratégia is épít a könyvtárakban található tudásra, az információkeresés fontosságára. Az olvasásfejlesztés módszertanának elsajátításához a Könyvtári Intézet és Az én könyvtáram projekt ingyenes továbbképzései is folyamatos segítséget nyújtanak.
A létrejövő kreatív oktatási tereket és digitális laborokat a mai társadalmi igényeket szolgáló tartalommal kell megtölteni,
a szövegértés mellett pedig a természettudományos kompetenciák fejlesztésére is lehetőséget kell biztosítani. Kulcsfontosságú a csoportmunka, az együttműködésen alapuló problémamegoldás fejlesztése is. A könyvtár nemcsak az oktatás egyik fő támogató intézménye, hanem az egész életen át tartó tanulás helyszíne is. Korunkban felértékelődik az önképzés, az ismeretek minél szélesebb körű, folyamatos megújítása is” – mondta Závogyán Magdolna.
A könyvtár mindenkié, de az olvasói igények ismeretére, az érdeklődés felkeltésére és a könyvtárosok proaktivitására is szükség van – hívta fel a figyelmet a helyettes államtitkár. Mint mondta, az állami normatíva emelkedése lehetőséget biztosít új kollégák bevonására, új eszközök beszerzésére, új szolgáltatások kifejlesztésére, új képesítések megszerzésére. A könyvtárakban folyó szakmai munka országosan összemérhető, így minden településen biztosítható a kulturális alapellátás – fogalmazott megnyitóbeszédében Závogyán Magdolna.