Közigazgatás
A fővárosban megszűnnek a nagy áruházak kormányablakai
OPH Kép: MTI/Varga György
2016. november 27.

Megszűnnek a nagy áruházakban kialakított kormányablakok a főváros XI., XIII.,, és a XX. kerületében, kiváltásukra időközben már nagy befogadóképességű kormányablakok nyíltak - közölte a Rádió Orienten György István kormánymegbízott, aki az elektronikus ügyiratkezelési rendszer kiépítéséről is tájékoztatott.

A szakember elmondta, az elmúlt ciklusban megkezdett kormányablak projekt a véghez közeledik. Az ügyfélközpontok szakmai munkájára csak ritkán érkezik panasz, azonban némelykor az ügyintézést megelőző sorra kerülés idejét kifogásolják az ügyfelek. "Ezért az egyik legfontosabb feladatunk a várakozási idő csökkentése, mely érdekében különböző megoldásokon dolgozunk" – mutatott rá György istván.

A fővárosban megszűnnek a nagy áruházakban kialakított kormányablakok a XI., XIII.,, és a XX. kerületben – mondta el a kormánymegbízott, rámutatva: ezek kapacitása meglehetősen szűkös. Kiváltásukra a kerületekben már nagy befogadóképességű kormányablakok nyíltak, melyek a bezárandó egységek munkatársaival és felszerelésével még hatékonyabbá tehetők.

Az első kerületi okmányiroda az utolsó, amely kormányablakká alakul, de november végén már ez is teszt üzemmódban működik. Emellett a XVII. kerületben korábban átadott Pesti úti ügyfélközpont kapacitását is megnövelik, első emeletének átalakításával, mely várhatóan szintén november végén már pilot üzemmóddal fog működni - ismertette a Rádió Orient vendége.

A projektből már csak a két nagy budapesti pályaudvaron tervezett kormányablak átadása van hátra. Ezek, bár impozáns környezetben fognak létesülni, de az már most is látszik, hogy területük nem fogja elérni az ügyfélfogadás szempontjából ideális nagyságot. A tapasztalatok szerint ugyanis

azok a kormányablakok működnek a legjobban, ahol legalább 20-25 munkaállomáson tudják fogadni az ügyfeleket.

Ezek ennél kisebbek lesznek – ismertette a szakember.

Mikor lesz egységes az elektronikus ügyintézés?

A kormánymegbízott kitért arra is, hogy a teljes elektronikus ügyintézés kialakítása a közigazgatás kiemelt célja, azonban ennek garanciális működtetéséhez még sok feltételnek meg kell valósulnia. Az egységes dokumentumkezelő rendszer bevezetése jelenleg is zajlik, az év végére már minden kormányhivatal bekapcsolása megtörténik. Folyamatban van a hátteret adó korszerű informatikai rendszerek beszerzése is. Szükséges még a 310 szakrendszer ügyiratkezelésének egységesítése és átjárhatóságuk kialakítása is, itt a jogosultsági kérdések szabályzása kiemelt fontosságú - mutatott rá.

Minden kormányablakban egy olyan dokumentumkezelő rendszer lesz, amely jogosultsági kérdések szabályzását követően a betekintést, akár a szakmai irányító részéről valamennyi kormányablak munkájába közvetlenül is biztosítja majd – közölte György István. "Ez azonban csak akkor fog tudni teljes körűvé válni, amennyiben a korábbi szakigazgatási szervek - amelyek főosztályi szinten szervesültek a kormányhivatalokban - a maguk szakrendszerében működtetett iktatórendszeri is kiváltásra kerülnek" – szögezte le a szakember.

Megerősítik a járásokat

Január elsejétől számos országos hatáskörű szerv és minisztériumi háttérintézmény szűnik meg, amelyek feladatrendszerét és létszámállományának akár 80 százalékát is a kormányhivatalok veszik majd át – ismertette a fővárosi kormányhivatal vezetője. Kifejtette: a fővárost 12 szerv megszüntetése érinti közvetlenül. Vannak, „amelyeket tokkal vonóval veszünk át”- mondta. Példaként a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalt és a Földmérési és Távérzékelési Intézetet említette. Budapest Főváros Kormányhivatala jövőre 5700 emberrel fog működni, közel ezer emberrel többel, mint jelenleg – vetítette előre György István, kiemelve:

"feladatunk, hogy a lehető legkisebb zökkenővel vegyük át az új hatásköröket és zavarmentesen, magasabb színvonalra fejlesszük tevékenységüket".

Január elsejével a területi közigazgatás új hatáskörrendszerrel fog működni, a megyék és a járások jelentős megerősítésével. Az elvárások nagyok, nemcsak a politika, de a szakma részéről is, a reális határidők azonban kissé hátrébb tolódhatnak. „Összességében 2-3 évre még szükség lehet a magyar közigazgatás eddigi legátfogóbb átalakításának lezárására – összegezte a szakember.

Pro Urbe díjat vehetett át György István

A kormánymegbízott a legmagasabb rangú fővárosi elismerést vehette át Tarlós István főpolgármestertől Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 143. évfordulója alkalmából, a Főváros Napján megrendezett ünnepségen. A Pro Urbe Budapest díjat a laudáció szerint Kőbánya polgármestereként, majd Budapest főpolgármester-helyetteseként a főváros érdekében több mint másfél évtizeden át végzett felelősségteljes és kiemelkedő munkája elismeréseként vehette át.

BFKH Sajtó

"Soha nem vágytam semiféle díjra, de nagyon jól esik az elsimerés" – jelentette ki a Rádió Orientnek nyilatkozva György István. Mint mondta, hálás azokért az évekért, amit Budapest és benne Kőbánya érdekében dolgozhatott. "Nagyon köszönöm főpolgármester úrnak és a Fővárosi Közgyűlésnek az elismerést, amely nemcsak engem illet, hanem mindazokat is, akik az elmúlt másfél évtizedben segítették a munkámat, és hozzájárultak közös eredményeinkhez. Szívből gratulálok a többi díjazottnak is" – fogalmazott az elismerés kapcsán György István.

Téma: A Főváros napja
Vendég: dr. György István kormánymegbízott, új Pro Urbe Budapest díjas
A műsort vezeti: Adorján András
01:31 Tarlós István laudációja
03:13 György István köszönete
05:10 A főváros kormányhivatalának és önkormányzatának kapcsolata
07:10 A fővárosi kormányablak-projekt lezárulása
10:49 Elektronikus ügyintézés kiépülése és az egységes iratkezelési rendszer
15:31 Január elsejétől újabb változások
Következő adásunk
Kőbányai Híradó
Ezt követő adásaink