Gazdaság
Fogyasztóvédelem: Békéltető testületekhez fordulhatunk vitás ügyeinkkel
Budapesti Békéltető Testület/OPH Kép: Pixabay
2017. április 18.

Elkészült az Európai Unió statisztikája a határon átnyúló online fogyasztóvédelmi vitarendezésről. A Budapesti Békéltető Testület kizárólagos illetékességgel (pénzügyi, biztosítási jellegű ügyek kivételével) bír Magyarországon a határon átnyúló, internetes vásárlásból fakadó viták intézésében, és ezenkívül segíti a hazai és uniós fogyasztókat is, ha fogyasztóvédelmi jellegű kérdéseik vannak.

A hazai fogyasztók már közel hatszázszor kerestek meg belföldi és más uniós tagállamban lévő kereskedőket a Budapesti Békéltető Testület szükség szerinti segítségével, ha gondjuk volt valamilyen online megrendelt termékkel vagy szolgáltatással. Ezt a fogyasztóbarát, könnyen kezelhető fogyasztóvédelmi honlapon (www.ec.europa.eu/odr) tehették meg.

Jellemző, hogy a magyar fogyasztóknak leginkább a Romániából történő online vásárlásokkal akadt gondjuk. Azonban ezekben az eljárásokban is az eMAG bukaresti székhelyű webáruház magatartásának köszönhetően a viták megoldódtak.

Magyar cégekkel szemben is már több mint ezren nyújtottak be belföldről és külföldről online panaszt az Európai Bizottság által létrehozott internetes felületen, amelynek segítségével a vita akár a karosszékből rendezhető. Sokszor az ügyek már amiatt is megoldódnak, hogy a fogyasztó használja a honlapot, és nem hagyja annyiban a korábbi elutasító választ.

A Budapesti Békéltető Testület egyébként 2016-ban 5101 ügyet zárt le ingyenes, gyors eljárása keretében, és a megyei testületek is élenjártak a viták kezelésében a több ezres számokkal, akkor egyértelmű tény: egyre többen ismerik a fogyasztóvédelemben kulcsfontosságú szerepet betöltő békéltető testületeket.

Az Európai Unióban eddig benyújtott összes online panasz közül leginkább ruházati cikkekkel és lábbelikkel (11 %), légitársaságokkal szemben (9 %), illetve információtechnológiai eszközökkel (8 %), azaz mobiltelefonokkal, tablet PC-kkel, laptopokkal és egyéb hasonló árucikkek miatt indultak meg az online vitarendezési eljárások. Szórakoztató jellegű elektronikai termékekkel (fényképezőgép, videokamera, DVD-lejátszó, televízió stb.) a kérelmek több mint 5 százaléka függött össze, és ezzel közel egyezik a mobiltelefon-szolgáltatások (5 %) miatt benyújtott beadványok száma.

A sort a szabadidős termékekkel (például: sporteszközök, hangszerek) kapcsolatos panaszok követik (4 %), de online vásárolt lakberendezési cikkekkel (4 %) is többször gyűlt meg a bajuk a fogyasztóknak. Unió-szerte a honlapon benyújtott vitás ügyek közel 3 százaléka függött össze járművek és egyéb személyszállító eszközök alkatrészeivel és tartozékaival. Ezzel közel egyezik az internet-szolgáltatás valamilyen hibájával kapcsolatosan beadott kérelmek száma (2,53 %). Végül az Európai Unióban a tíz leggyakrabban kifogásolt gazdasági ágazat közül az „utolsó helyen” a nagyméretű háztartási készülékkel összefüggő vitás esetek száma áll, a maga 2 százalékával.

A tapasztalatok igazolják, hogy a magyar fogyasztók megismerték és elkezdték használni az uniós békéltető honlapot. Emellett sokszor az ügy már azzal is megoldódik, ha a fogyasztó nem adja fel pusztán azért, mert kezdetben elutasítást kapott és ezt követően panaszt nyújt be. Ha a panaszos nem hagyja annyiban az ügyet, hanem kérelmet nyújt be, a webáruházak a válaszban az esetek nagy többségében jó eséllyel pozitívan állnak a kifogáshoz, felülvizsgálják álláspontjukt és elnézést kértnek, elismerve a hibás teljesítést.

Az internetes vásárlás mellett légi személyszállítási szolgáltatás miatt veszik igénybe legtöbbször a fogyasztók az uniós békéltető honlapot, amely ez esetben is sokszor jelentett számukra megoldást.

Az online vitarendezési eljárás számos ügyben megoldást nyújt, ha a fogyasztónak internetes vásárlással támadt gondja. Bátran forduljon ezért ilyen és ehhez hasonló esetekben a Budapesti Békéltető Testülethez!

Most adásban
Téma: Jólétében gyarapodó vidék – Papp Gergely szakmai főigazgató-helyettes, Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Ezt követő adásaink