Közigazgatás
Az egyéni képességekre fókuszál az új módszertan
Kossuth Rádió/hirado.hu Kép: Pixabay
2019. március 2.

Tanulni élmény! a mottója annak a Komplex alapprogramnak, amelyet az egri Eszterházy Károly Egyetem irányításával a hazai tanárképző egyetemek, valamint az Oktatási Hivatal dolgoz ki az oktatási államtitkárság felkérésére.

A differenciált oktatáson alapuló módszertant a 2017/18-as tanévtől 2020 szeptemberéig várhatóan 1500 alapfokú oktatási intézmény vezeti be, első körben 1–4. évfolyamokon, majd a későbbiekben, felmenő rendszerben, az 5–8. évfolyamokon is.

A módszertan az egyéni képességek szerint tanít, bevonva a művészeteket és a digitális technikát is – hangzott el a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

Innovatív pedagógusokra van szükség

K. Nagy Emese, az Eszterházy Károly Egyetem dékánja, a program módszertani munkacsoportjának vezetője arról beszélt, hogy a gyorsan fejlődő világhoz a pedagógiának, a pedagógusoknak is alkalmazkodniuk kell. „A kérdés számunkra az volt, tudunk-e olyan módszert felajánlani a pedagógusoknak, amivel tartani tudják ezt a lépést” – mondta.

A mai oktatásból hiányzik a gyerekek innovatív gondolkodásra történő fejlesztése. Feladatokat oldanak meg, megtanulnak rutinszerűen számolni, de a kérdés, hogy gondolkodni megtanítjuk-e őket – vélekedett. Ehhez azonban pedagógiai szemléletváltás kell, amihez pedig innovatív pedagógusokra van szükség – tette hozzá.

A feladatok összeállításánál figyelembe kell venni a gyerekek képességeit és érdeklődéseit. A Komplex alapprogram kiemelkedően fontos eleme, hogy a diákok együttműködésére épül, mert ma már senki nem vitatja, hogy sokkal motiváltabbak a gyerekek, ha aktívan és közösségben tanulnak.

1500 iskolát szeretnének a programmal megszólítani, amelyek között van néhány egyházi és alapítványi iskola, de 90 százalékban állami iskolákban érhető el az alternatív program – mondta K. Nagy Emese.

A már meglévő eszközökre épít a program

Révész László, az Eszterházy Károly Egyetem Sporttudományi Intézetének szakmai vezetője elmondta: a program már több Heves, Nógrád, Borsod és Pest megyei iskolában elkezdődött. Az úgynevezett bevezetési időszakban sok visszajelzést fognak kapni az érintett iskoláktól, ami alapján szeretnék továbbfejleszteni a programot.

A módszertant alapvetően úgy dolgozták ki, hogy minimális eszköztárat igényeljen, valamint a már meglévő eszközökre épüljön, éppen azért, hogy ez ne legyen gátja a program megvalósításának – hangsúlyozta.

Három területen adnak segítséget a pedagógusoknak

Az Eszterházy Károly Egyetem által vezetett projekt három területen kínál fejlődési lehetőséget a pedagógusoknak. Módszertani segítséget kapnak a pedagógusok ahhoz, hogyan tanítsák meg a gyerekeket a kornak megfelelően gondolkodni – közölte K. Nagy Emese.

„Erős pedagógusképzést ajánlunk fel nekik, továbbá szakmai tanácsadási rendszert dolgoztunk ki számukra, amivel mentoráljuk őket a pedagógusképzés után is, talán ez lesz a legnagyobb segítség a pedagógusoknak” – emelte ki.

Révész László azt is elmondta: a program két irányba is nyitott, várják az adott iskola teljes tantestületét is a programba, de egyénileg is fogadják a pedagógusok érdeklődését. Az Eszterházy Károly Egyetemen létrehoztak egy pedagógus továbbképzési központot, ahol fogadják és várják a jelentkezéseket.

Ha egy iskola egész tantestülete jelentkezik a programra, akkor megoldják, hogy az adott iskolában valósuljon meg a képzés, így a pedagógusoknak még utazniuk sem kell – fűzte hozzá.

Következő adásunk
Téma: Nagyszabású földértékesítési programot indít az Agrárminisztérium - szakmai szimpózium - összefoglaló – Dr. Nagy János földügyekért felelős helyettes államtitkár, Agrárminisztérium; Pergő Margit Berhida polgármestere, a TÖOSZ társelnöke; Tóth János elnök, Jegyzők Országos Szövetsége
Ezt követő adásaink