Közigazgatás
Konfliktusokhoz vezethet a nem megfelelő kommunikáció
OPH Kép: mediatormuhely.hu
2016. május 12.

A munkahelyi konfliktusok kialakulásának hátterében legtöbbször a nem megfelelő kommunikáció áll. Akár írásban, akár szóban fogalmazzuk meg a másik felé kérésünket, mindig legyünk rövidek, egyszerűen és érthetőek, ezáltal elkerülhetjük a konfliktusok kialakulását – hívta fel a figyelmet a Rádió Orienten Hónig Péter. Amikor pedig már kialakult a konfliktus, akkor a legjobb megoldás a problémakezelés, vagyis a probléma gyökereinek megszüntetése.

honig_peter.jpg (83 KB)

A munkahelyi bizonytalanság és a családi elvárások miatt ma már minden ötödik felnőtt lakos él állandó stresszben, ami már rövid távon is egészségkárosodást okozhat. „Túlzott munkateher nehezedik az emberekre, ami miatt szinte állandóvá válnak a konfliktusok a munkahelyen és ebből kifolyólag a családon belül is” – mutatott rá a szervezeti kultúrák fejlesztésének szakértője.

Ennek megelőzésére a legfontosabb a lehető legjobb munkakörülmények megteremtése. Ehhez azonban nem elég a beosztott számára jó feladatokat adni, hanem támogatni is kell annak végrehajtásában. Itt – mint arra a szakértő felhívta a figyelmet – nagyon fontos a kommunikáció, vagyis az adott feladat részletes és világos ismertetése. Az anyagi megbecsülés mellett pedig jó teljesítmény esetén szintén elengedhetetlen a nyilvánosság előtti dicséret. „A vezetőknek mindemellett arra is figyelniük kell, hogy a beosztottak kompetenciáiknak és képességeiknek megfelelő feladatot kapjanak vagy részesüljenek annak elvégzéséhez szükséges képzésben” – hívta fel a figyelmet.

Egy jól felépített szervezet működését akár egyetlen oda nem illő személy is tönkre teheti. Az emiatt kialakuló állandó konfliktusok tönkre teszik a munkahelyi légkört, márpedig jó kedvűen jobban, nagyobb hatékonysággal lehet teljesíteni. „Az állandó támadás és védekezés többlet energiákat vesz el, időben és az emberi szervezetre nézve is fárasztó” – mondta a szakember.

Hónig Péter minden esetben még a probléma kialakulása előtti, megelőző megoldást javasol. Figyelni kell tehát az előzményekre, ami általában egy-egy munkatárs panaszkodásával kezdődik. Véleménye szerint ugyanis legtöbbször – még ha nem is tudatosan –, de az idézi elő a konfliktust, aki panaszkodik.

konfliktus_ithub.hu.jpg (48 KB)
ithub.hu

A konfliktusok kialakulásának hátterében sokszor a nem megfelelő kommunikáció áll. „Sok esetben nem emeljük ki mondanivalónk fő célját, így a másik nem érti meg szándékunkat, kérésünket” – mutatott rá az alapvető problémára. Eszerint írásban és szóban egyaránt bonyolultan fogalmazunk, így nem értjük egymást. Ráadásul ugyanazt a gondolatot közölni lehet kedvesen és sértő módon is. „A kommunikáció bármelyik formáját választjuk, mindig fogalmazzunk röviden, egyszerűen és ezáltal érthetően. Így elkerülhetők a félreértések és az emiatt kialakuló konfliktusok, amelyek minden résztvevő számára csak károkat okoznak” – mondta.

Amikor pedig már elkerülhetetlen a konfliktus, annak kezelésére különböző módszerek léteznek. A versengő konfliktuskezelés esetén az együttműködés hiánya jellemzi a felek viselkedését, hiszen mindenki számára saját érdekeinek érvényesítése a cél. Ennek ellentéte az alkalmazkodó konfliktuskezelés, amikor is legalább az egyik fél törekszik a másik érdekeinek szem előtt tartására. Az arany középutat pedig a problémamegoldó konfliktuskezelés jelenti, amikor is az emberi tulajdonságoktól – irigység, féltékenység – elvonatkoztatva a konfliktus gyökereit megkeresve és a problémát itt kezelve megszűnik maga a konfliktus forrása. „A legjobb tehát, ha elkerüljük és már megelőző helyzetben felismerjük a lehetséges problémát” – zárta szavait Hónig Péter.

Miért nem értjük egymást, avagy a hatékony kommunikáció akadályai?
Rendhagyó szakmai disputa Hónig Péterrel, a kérdés szakértőjével
A műsor mentora és moderátora: dr. Dudás Ferenc, a közigazgatás szakértője
00:27 A munkahelyi problémák okozta stressz
10:29 Az emberek közötti együttműködés alapjai
15:47 A konfliktusok okai és hatásai
22:51 A problémák kezelésének kommunikációs módjai
30:26 Miért nem értjük egymást?
38:58 A konfliktuskezelés módjai

Most adásban
Téma: Megelevenedik Kőbánya története – Népessy Noémi muzeológus, az Óbudai Múzeum igazgatója és Verbai Lajos, a Kőbányai Helytörténeti Gyűjtemény vezetője
Ezt követő adásaink