
A Japánban kifejlesztett Toyota-modellt a környező ázsiai országok szinte mindegyike igyekszik átvenni. Ennek köszönhetően a kínai termékek minősége is egyre jobb és a jelenlegi fejlődési ütemet tartva várhatóan 5-10 év múlva elérheti a japán termékek minőségének színvonalát. A hazai helyzetet nézve megállapítható, Magyarország jó helyet foglal el a minőségügy terén– mondta el a Rádió Orientnek Molnár Pál, az EIQ MNB, valamint a Nemzetközi Minőségügyi Akadémia elnöke.
A minőséget a társadalom részévé kellene tenni…
Magyarország jó helyet foglal el a minőségügy tekintetében. Ezt mutatja, hogy 2011-ben Budapesten rendezték a meg a Minőségügyi Világkongresszust, majd ennek sikerességének köszönhetően 2015-ben a Nemzetközi Minőségügyi Akadémia első minőségügyi világfórumát is – mondta Molnár Pál. Rámutatott ugyanakkor, hogy bár hazánk jó helyen áll minőség tekintetében, a hazai szakemberek mégsem tudják jól kifejteni teljesítményeiket. Ehhez elsősorban a társadalomban, a vállalati szervezetekben, valamint kormányzati szinteken is helyre kellene állítani és kiemelten fontosnak tekintetni a minőség gondolatát. Mindehhez az oktatás minősége és a minőség oktatása egyaránt fontos.
…a Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalásán keresztül
Ahhoz, hogy a minőség alapvetően beépüljön a társadalomba, egyre fontosabbá válik a vállalatok társadalmi felelősségvállalása, amelyhez hozzátartozik a korrupció lebontása és a gyermekmunka felszámolása is. „A legtakarékosabb és legkedvezőbb gazdasági eredményt hozó tevékenység a minőségmenedzsment, hiszen amennyiben hiba nélkül dolgoznak a munkavállalók, úgy nem szükséges a feladatok újbóli kiadása és elvégzése” – mutatott rá molnár Pál. Kiemelte: érdemes már az innovációnál kifejleszteni a minőségirányítás módszertanát, ami jellemzően hiányzik a vállalatoknál. Ezzel azonban időt és pénzt lehetne megtakarítani. „A minőség a versenyképesség legfontosabb tényezője. Ugyanis ha egy termék vagy szolgáltatás nem eladható, akkor a gyártásnak nem lesz pozitív gazdasági következménye” – hívta fel a figyelmet.
Kínában is egyre jobb a minőség
Bár Kínával kapcsolatban még él az emberekben az a sztereotípia, hogy rossz minőségű termékeket gyártanak, Molnár Pál elmondása szerint az utóbbi években egyre színvonalasabb termékeket állítanak elő és a jelenlegi fejlődési ütemet tartva várhatóan 5-10 év múlva ezek japán minőséghez fognak közelíteni. Ugyanez jellemző általában a Kelet-ázsiai országokra, akik vállalati és kormányzati szinten egyaránt nagyon komolyan veszik a minőséget. Szintén jó minőség jellemzi az Amerikai Egyesült Államok országainak, valamint Kanadának a termékeit is, ahol a kormányzat szintén segíti a minőségügyet.
A minőség a vállalati stratégia része kell, hogy legyen
„A minőségről stratégiai szinten kell gondolkodni” – mondta Molnár Pál. A vállalati stratégia kialakítása a minőség szempontjából tehát rendkívül fontos. Hozzátette: az a vállalat, ahol a stratégiát és a piaci elvárásokra való felkészülést, a vevők egyedi kívánságait nem veszik figyelembe, hosszú távon nem tud sikeresen működni.